Atleten AV Flakkee succesvol in de regio

• Geschreven door

De atleten van AV Flakkee zijn bezig aan een sterk wedstrijdseizoen. In deze periode richt een deel zich op de kortere baan- en wegwedstrijden, een andere groep verlegd de focus richting een najaarsmarathon. Op verschillende plaatsen werden sterke prestaties geleverd.

Donderdag 11 augustus werd op de baan van PAC Rotterdam de zesde wedstrijd van het Runnersworld Baancircuit georganiseerd. De vele regenval en de kou maakte het voor de atleten moeilijk om een snelle tijd over 3000m te lopen. Ricardo Sint Nicolaas kwam tot 9.23:49 en Freek Goedhart finishte na 10.08:54, beiden kwamen niet in de buurt van hun PR. Vrijdag 12 augustus kwam David Bouman in actie op de Track Meeting Utrecht 3000m, onder goede omstandigheden deed hij een aanval op zijn persoonlijk record (9.24:81). Met kilometertijden van 3.09 en 3.07 zat hij op een goed schema, in de laatste kilometer kwam Bouman net tekort zo kwam hij tot 9.26:11.

Donderdag 18 augustus werd in Ouddorp de Deltafysio kwartmarathon gehouden, nadat de organisatie van de Bokbokaalloop aangaf dat er in 2016 geen nieuwe editie zou komen nam Leo Akershoek het initiatief en organiseerde deze wedstrijd. Er heerste een gezellige sfeer en op de 10,55 km gingen 107 lopers van start. Marco Barendregt was met 37.14 de snelste, voor Wim Padmos die na lang blessureleed weer een wedstrijd liep en 40.37 klokte. Laurey van den Berge werd derde en pakte de winst bij de dames, haar tijd was 41.28. Op dezelfde avond reisden Ricardo Sint Nicolaas en David Bouman af naar 's Gravendeel voor de Seuterloop 10km. Zij gaven de voorkeur aan deze wedstrijd vanwege hun streven om op de 10km een scherpe tijd te lopen, de kwartmarathon is daarvoor niet geschikt vanwege de incourante afstand. Om 20.15 gingen 232 atleten van start in het sfeervolle centrum, met twee kleine (500m) en drie grote (3km) ronden werd het vele publiek getrakteerd op vijf doorkomsten. Lars Gerritsen (Dordrecht) was de grote favoriet, hij begaf zich in de openingsfase in de kopgroep met Pol Nabben (Dordrecht). Bouman en Sint Nicolaas zaten er ook knap bij. Gerritsen koos na 4km voor de aanval en nam gemakkelijk afstand, daarachter werkten Nabben en de Flakkeeënaars nog goed samen. Gerritsen zag zijn zege niet meer in gevaar komen en won in 33:32. Daarachter werd het ongekend spannend voor de strijd om plaats twee en drie. Nabben leek het in de laatste ronde naar zijn hand te zetten maar Sint Nicolaas knokte zich terug en won de strijd om plaats twee, hij finishte in 33.59. Bouman won in een verschroeiende eindsprint van Nabben en werd derde in 34.00, een nieuw persoonlijk record. Op de 5km zette Ewoud van der Sluijs met 19.53 ook een PR op de klokken, zo was er veel succes voor AV Flakkee.

Zaterdag 20 augustus klonk om 12u het startschot voor 380 atleten die deelnamen aan de Halve van Westenschouwen, 21,1 km over het lastige maar mooie parcours in het bos. AV Flakkee werd vertegenwoordigd door André Melissant, John Arensman, Freek Goedhart en Eric Wolfert, dit kwartet zal op 1 oktober de Kustmarathon Zeeland lopen. Het parcours is geen meter vlak en bevat pittige, onverharde, stukken, dit in combinatie met de warmte maakten het een zwaar geheel. Tim Pleijte (Vlissingen)  bewees andermaal zijn grote klasse en won met overmacht in 1.11:57, voor Martijn de Kok (Heinkenszand) die na 1.13:31 als tweede finishte, Paul Visser (Tilburg) completeerde het podium met 1:15:38. Wolfert was op de zevende plaats de beste Flakkeese atleet, hij deelde zijn wedstrijd goed in en kwam tot 1.20:34. Arensman deed gedurende de wedstrijd veel kopwerk in zijn groepje en werd vijftiende in 1:24:45. Even later finishte Melissant als 24e in 1.26:52, een nette tijd voor de ervaren loper die in oktober aan zijn tiende Kustmarathon begint. Bij Freek Goedhart was het beste er na 12km af, hij besloot zich niet te forceren en finishte als 34e in 1.28:50.