Flakkeeërs in actie in Moerschanscross

• Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Op zaterdag 4 november werd in Hulst de Moerschanscross gehouden, de eerste van totaal zeven wedstrijden die samen de Zeeuwse crosscompetitie vormen. Het regenachtige weer maakte het parcours glad en dus waren de spikes geen overbodige luxe. Tussen de Zeeuwen en de vele Belgen waren ook zes Flakkeese atleten die in Hulst de strijd aangingen met de concurrentie.

Traditiegetrouw beet de jeugd het spits af en bij de pupillen zagen we Daphne en Zedie Joppe in hun race over 1,3km. Het was druk bij de start en in het gewemel zagen we Zedie rond plaats tien de serie klimmetjes bedwingen, in het vlakke stuk wat daarop volgde zette hij aan en maakte hij een prachtige inhaalslag, de winst ging na 5.17min naar de Belg Tijn van Hooste maar slechts 6sec later finishte Zedie Joppe als tweede. Daphne Joppe finishte na 6.43min en was daarmee de vijfde dame. Op de korte cross 2,7km kwam Henkjan Tieleman in actie. Op 8 oktober liep hij de marathon van Eindhoven, het herstel nam even in beslag maar nu was hij fit genoeg om te starten. Tieleman liet een goede wedstrijd zien, in de laatste kilometer kreeg hij het zwaar maar het tempo bleef vrij constant en zo finishte hij keurig als 15e na 11.04min een veld van 124 lopers. Bij de dames junioren D finishte Sophie van Seters na 18.00min.

Op de lange cross 8,6 km gingen 82 atleten van start, de Zeeuwse toppers kregen stevige concurrentie van de Belgen die in grote getale waren afgereisd naar Hulst. Zo zagen we Belgisch junioren kampioen Sander Vercouteren die eerst de korte cross had gewonnen en alsof het niets was startte hij ook nog op de lange cross. Halverwege de wedstrijd zagen we de Zeeuwen Harmes en Van den Broeke aan de leiding, Eric Wolfert was de eerste Flakkeeënaar, de nummer 22 van de voorbije Kustmarathon was bezig aan een sterke wedstrijd. In de slotronde kreeg hij gezelschap van de Belg Yves Vercamman, het tempo werd opgestuwd maar beide mannen kregen elkaar niet los. In de eindsprint leek Wolfert het te redden maar in de laatste meters drukte Vercamman zich nog langszij, Wolfert finishte als tiende na 34.15min. Van den Broeke won de wedstrijd na 31.35min en hield daarmee 6sec over op Vercouteren, Harmes eindigde als vijfde na 32.26min. Freek Goedhart was voorzichtig begonnen maar kon in het tweede deel wat plaatsen opschuiven en eindigde als 20e na 37.28min. Johan Looij finishte met een 44e plaats in de middenmoot. "Ik had vandaag zware benen, zodoende voelde het niet optimaal, het is nog even inkomen op zo'n eerste cross".

Zondag 5 november werd in de omgeving van Renesse en Westenschouwen de Trail by the Sea georganiseerd met afstanden van 24 en 34km. Het parcours kende veel lastige passages over het strand en door het bos waar ook veel geklommen moest worden. Op de 24km gingen 300 lopers van start, Tim van den Broeke was ook hier van de partij en won na 1.36:17. Ron van Dijk was de eerste Flakkeese loper, met 2.04:43 eindigde hij als 38e. Kees Slui werd 80e in 2.17:44 en Hans Pijls liet niet lang op zich wachten, hij finishte na 2.20:42 als 94e. Judith van Groningen was de snelste Flakkeese dame, na 2.44:12 zat haar tocht erop, daarmee was ze de 8e dame in het totale veld. Leon van der Wende finishte na 2.31:19 gevolgd door Hans Bieneveld met 2.37:34 en Jos de Bonte met 2.38:08. Wilma Bolleman kwam binnen na 2.41:12 en ook Jacqueline Lodder was weer van de partij, zij zette de klok stil na 2.44.12. Eelco Versaevel en Antoinette Hoogstad finishten samen na 2.46:54. Erwin Harmes won de lange trail, na 2.22:09 was hij rond.

John Arensman kwam zaterdag 4 november in actie op de Erasmusronde 10km in Rotterdam. Na een periode van kwakkelen liet Arensman zien nog altijd in staat te zijn een degelijke 10km af te leveren. In een veld van 250 atleten pakte hij de 12e plaats in 36.35min.