Peeman knap vierde in 50e Mosselloop

• Geschreven door

Zaterdag 11 november werd in de boswachterij van Westenschouwen de 50e editie van de Mosselloop gehouden, een klassieker in de Zeeuwse atletiek. De afgelopen twee jaar zat het deelnemersaantal rond de 215 maar nu stonden er maar liefst 424 atleten klaar voor de jubileumeditie. Onder hen ook veel toppers, de Marokkaan Hamid El Mouaziz, tweevoudig winnaar van de Kustmarathon, toonde zich de sterkste, Maikel Peeman werd knap vierde.

De dag begon wat wisselvallig, met slechts 8 graden en regelmatig regen- en hagelbuien zag het er niet optimaal uit. Maar een uur voor de start trok de lucht open en kwam zelfs de zon nog even door, en zo was het in de luwte van het bos goed vertoeven voor de vele lopers en het publiek wat ook goed vertegenwoordigd was. "Het is geweldig om te zien dat er zo'n grote belangstelling is voor deze wedstrijd, we hebben dit jaar veel aan de PR gedaan en het prachtige parcours is geliefd en verkoopt eigenlijk zichzelf", aldus Sebastiaan Heikoop, voorzitter van de organiserende AV Deltasport uit Zierikzee.

Om 13.30u klonk het startschot voor de wedstrijd die 8,2km lang is, het zwaartepunt ligt in het tweede deel waar de atleten een aantal zware beklimmingen voor de kiezen krijgen, omhoog door het mulle zand krijgen ze de meters niet cadeau. In de eerste kilometer zagen we Lars Gerritsen (Papendrecht) en Maikel Peeman op kop. "Het was niet direct mijn opzet maar met 20 per uur hoef je maar net iets te raken of je ligt op de grond, nu had ik mooi overzicht over de bospaden". Rond kilometer twee was het de topfavoriet El Mouaziz die de kop overnam, hij versnelde flink en had gelijk een gaatje op Tim van den Broeke (Vlissingen) en de in Bergen op Zoom woonachtige Eritreeër Agaba, internationale mannen in de kop! Op korte achterstand volgde Peeman die op zijn beurt Gerritsen weer op een gaatje had.

El Mouaziz toonde zich na 27.51min de sterkste van het veld, zijn voorsprong was groot genoeg dat hij zijn dochtertje nog even op de arm nam in de laatste meters. Van den Broeke werd tweede op 6sec en Agaba werd derde op 17sec. Na 28.24min finishte Peeman op plaats vier, een zeer sterke race van de Sommelsdijker die hiermee tal van sterke namen achter zich liet waaronder Gerritsen (29.03) en Erwin Harmes die genoegen moest nemen met de negende plaats in 29.35. Daarmee zat Harmes maar net voor Ricardo Sint Nicolaas, de tweede Flakkeeënaar, hij werd elfde in 30.08. "Ik startte best hard mee maar kon het goed vasthouden". Eric Wolfert finishte als 17e na 31.15, met name op de zware stroken was hij sterk. André Melissant liep de gehele wedstrijd samen met Edwin Stolk, het was Melissant die de eindsprint won na 34.14, Stolk volgde in 34.17. Freek Goedhart kampte met een verkoudheidje en finishte na 34.50. Erik Peeman kon zoon Maikel niet in het zicht houden maar finishte keurig na 36.03. Pieter Klem was er ook bij en passeerde de eindstreep na 38.30, kort daarna kwam ook Johan Looij die met 39.42 goed presteerde.

Bij de dames ging de overwinning naar Anjolie Engels, zij finishte na 34.52min en hield daarmee Laurey van den Berge van de overwinning die met 35.13 tweede werd, Karlijn Schipper (Rotterdam) werd derde in 36.42. Ruth Stolk finishte na 46.14min. Ook Arie van Dijk zorgde voor Flakkees eremetaal, met 39.53 finishte hij als eerste in de categorie heren 65+.

Zondag 5 november kwam Ricardo Sint Nicolaas in actie op de Sparkloop Spijkenisse 10km. Nadat hij eind oktober zijn persoonlijk record (32.41) evenaarde wilde hij toch nog een poging wagen om er onder te duiken. Sint Nicolaas won de wedstrijd met afstand en met 32.59min kwam de Oude-Tongenaar nog dicht in de buurt van zijn doel. "Ik had geen concurrentie en ook de wind was te hard voor een toptijd, volgend jaar nieuwe kansen".