Atleten AV Flakkee in vorm voor voorjaarsmarathons

De voorjaarsmarathons komen weer dichterbij, verschillende lopers van AV Flakkee hebben in april de magische afstand van 42,2km op het programma staan, de meesten in Rotterdam en sommigen kiezen voor Zeeuws-Vlaanderen. In deze laatste weken wordt de vorm geslepen, een ideale voorbereiding is dan een halve marathon zoals zondag 10 maart in Oostvoorne.

Wie een marathon gaat lopen weet dat daarbij één ding zeker belangrijk is, namelijk een goede voorbereiding. Dergelijke afstanden vergen een goede training en opbouw en uiteraard kost dat de nodige trainingsuren en kilometers. En met de onstuimige omstandigheden van de laatste weken krijgt men het bepaald niet cadeau. In de dagen voor de Halve van Oostvoorne werden de weerberichten nauwlettend in de gaten gehouden. Vanwege de windkracht 8-9 en code geel werd de City Pier City loop in Den Haag afgelast, Ricardo Sint Nicolaas, Freek Goedhart en Eric Paul Boeters zouden hier namens AV Flakkee in actie komen. Toen ‘s ochtends 07u bekend werd dat het niet doorging besloten zij naar Oostvoorne te gaan, daar gaf de organisatie wel groenlicht. Door diverse afgelastingen kreeg de Halve van Oostvoorne nog meer deelname, maar liefst 665 lopers gingen van start voor de 8km of 21km. Op de halve marathon wist Ricardo Sint Nicolaas goed mee te draaien in de kopgroep met o.a. ook David Bouman en de latere winnaar Marco van Etten (R’dam Atl) die een snelle 1.08:29 zou noteren. Sint Nicolaas was niet helemaal fit: “Onderweg moest ik nog een paar keer flink hoesten maar de benen voelden gelukkig goed”. Kilometer 17 en 18 waren voor de meesten het zwaarst, de beukende wind stond hier pal tegen en dat in een fase van de wedstrijd dat de meesten het beste gehad hebben. Sint Nicolaas kon in de laatste kilometers weer goed versnellen en finishte als vierde in 1.12:51. Freek Goedhart kende een mindere dag en finishte na 1.23:05, daarmee bleef hij net voor Eric Paul Boeters die zichzelf  knap verbeterde naar 1.23:55 en nog in de top-25 finishte. Marc Donkers klokte af in 1.31:17 en Kees Slui noteerde een nette 1.37:10. John de Leeuw finishte in 1.41:28, Rianne Potappel volgde kort daarachter met 1.42:15. Sharon van Iwaarden en Jessica Faber bleven heel de wedstrijd samen en passeerden na 2.03:00 de eindstreep.

Zaterdag 9 maart werd in Westenschouwen de 47e Pannekoekmolenloop georganiseerd. Een 15km wedstrijd met een zeer hoge moeilijkheidsgraad met als uitschieter de passage door de Meeuwenduinen van bijna 3km, ook wel het ‘dodemanspad’ genoemd. In deze klassieker gingen ruim 200 atleten van start. In de eerste kilometers zagen we een kopgroep met Zeeuwse toplopers Tim Pleijte, Tim van den Broeke, Yunis Stitan, Adriaan Walhout en namens AV Flakkee Eric Wolfert die verassend goed mee ging met deze topatleten die ook nationaal goed meedraaien. Na 5km verlieten de lopers de boswachterij en draaiden ze de Meeuwenduinen in. Pleijte en Van den Broeke voerden hier de forcing en raakten los van de concurrentie. Wolfert koos voor eigen tempo en begon als vijfde aan het strand wat opvolgend aan deze zware passage bedwongen moest worden. Met de wind aan kracht 7/8 schuin tegen was het hier heroïsch te noemen. “Het zand waaide een meter op en de schuimkoppen zoefden het strand op, het was uitzonderlijk!” Aldus Wolfert die met zijn lichte postuur bepaald niet in het voordeel was op dit stuk. De laatste 5km gingen weer door het bos, Wolfert wist zich te herpakken en versnelde goed door richting de finish die hij na 59.06min passeerde, een knappe tijd voor dit loodzware parcours. Bram Verwijs nam in het laatste stuk nog wat afstand van zijn loopmaat Martin Lugtenburg, beiden finishten moe, maar voldaan, in respectievelijk 1.28:04 en 1.29:33. “Het is hier gewoon prachtig, de natuur, het bos, de duinen en het strand, elke keer als we hier komen is het weer genieten”, aldus de sportieve Dirkslanders.